បា. សំ.(
គុ. ឬ
កិ. វិ.) (ជា
និ.; មិថ្យា) ខុស, មិនពិត, មិនមែន : មនុស្សមិច្ឆា មនុស្សយល់តែខាងខុស, មនុស្សឆ្វេងទាំងស្រុង; ចិត្តមិច្ឆា ចិត្តដែលគិតខុស, ចិត្តឆ្វេងទាំងស្រុង; (ច្រើនសំដៅសេចក្ដីថា ចិត្តឆេវឆាវ, ចិត្តអាក្រក់តក់ម៉ក់) ; ចិត្តមច្ឆេរមិច្ឆា (–ម៉ាច់-ឆេ–) ចិត្តកំណាញ់យល់ខុសជាត្រូវ ។ល។ ច្រើនប្រើជាបទសមាស, ដូចជា មិច្ឆាចារ, មិច្ឆាជីវៈ, មិច្ឆាទិដ្ឋិ, មិច្ឆាមគ្គ ជាដើម (
ម. ព. ទាំងនុះ) ។ មិច្ឆាកម្មន្តៈ
ន. ការងារខុស (
ព. ផ្ទ. សម្មាកម្មន្តៈ) ។ មិច្ឆាចារ (–ចា)
ន. (
បា. < មិច្ឆា “ខុស” + អាចារ “ដំណើរប្រព្រឹត្តស៊ប់; មារយាទ”;
សំ. មិថ្យាចារ < មិថ្យា + អាចារ) ដំណើរប្រព្រឹត្តទាស់ខុសប្រពៃណី; មារយាទអាក្រក់; ច្រើនប្រើសំដៅសេចក្ដីថា “ដំណើរលួចភរិយាគេ” : ធ្វើមិច្ឆាចារ (ប្រើជា មិថ្យាចារ ក៏មាន) ។
ព. ផ្ទ. សម្មាចារ ។ មិច្ឆាជីព ឬ–ជីវៈ
ន. (
បា. < មិច្ឆា + អាជីវ;
សំ. មិថ្យាជីវ < មិថ្យា + អាជីវ) ការចិញ្ចឹមជីវិតខុស ដូចយ៉ាងចាប់មនុស្សលក់ជារបរជាដើម (ប្រើជា មិច្ឆាជីវៈ ក៏បាន; និយាយថា មិច្ឆាអាជីវោ ក៏មាន) ។
ព. ផ្ទ. សម្មាជីព, សម្មាជីវៈ ឬ សម្មាអាជីវៈ, សម្មាអាជីវោ ។ មិច្ឆាទិដ្ឋិ (–ទិតឋិ)
ន. (
បា. សំ. មិថ្យាទ្ឫឞ្ដិ) សេចក្ដីយល់ឃើញខុស គឺដំណើរយល់ខុសអំពីសេចក្ដីពិត ដូចយ៉ាងយល់ឃើញថា មាតាបិតាគ្មានគុណ, សត្វទាំងអស់ស្លាប់ហើយលែងកើតទៀតជាដើម ។
ព. ផ្ទ. សម្មាទិដ្ឋិ ។ មិច្ឆាទិដ្ឋិជន (–កៈ-ជន់)
ន. ជនប្រកបដោយមិច្ឆាទិដ្ឋិ, ជនអ្នកមានការយល់ឃើញខុស ។ មិច្ឆាពាក្យ ឬ–វាចា (–ពាក ឬ –វាចា)
ន. (
បា.–វាចា;
សំ. មិថ្យា + វាច៑ > វាក៑, វាគ៑ ឬ–វាក្យ) សម្ដីខុស គឺការប្រើវាចាខុសគន្លងមានពោលពាក្យកុហក, ពាក្យញុះញង់ជាដើម ។
ព. ផ្ទ. សម្មាពាក្យ ឬ សម្មាវាចា ។ មិច្ឆាព្យាយាម
ន. (
បា. –វាយាម;
សំ. មិថ្យាវ្យាយាម) ព្យាយាមខុស គឺព្យាយាមធ្វើអំពើអាក្រក់ណាមួយ ។
ព. ផ្ទ. សម្មាព្យាយាម ។ មិច្ឆាមគ្គ (–ម័ក)
ន. (
បា. សំ. មិថ្យា + មាគ៌) ផ្លូវខុស គឺផ្លូវឬគន្លងដែលមិនពិត ។ តាមលទ្ធិពុទ្ធសាសនាថា សេចក្ដីយល់ឃើញខុស, សេចក្ដីត្រិះរិះខុស, វាចាខុស, ការងារខុស, ការចិញ្ចឹមជីវិតខុស, ព្យាយាមខុស, ស្មារតីខុស, ដំណើរតាំងចិត្តស្មិងស្មាធិ៍ខុស... ទាំងនេះជា មិច្ឆាមគ្គ ។
ព. ផ្ទ. សម្មាមគ្គ ។ មិច្ឆាវាចា (ដូចគ្នានឹង មិច្ឆាពាក្យ ដែរ) ។ មិច្ឆាវាយាមៈ (ដូចគ្នានឹង មិច្ឆាព្យាយាម ដែរ) ។ មិច្ឆាសង្កប្បៈ សេចក្ដីត្រិះរិះខុស (
ព. ផ្ទ. សម្មាសង្កប្បៈ) ។ មិច្ឆាសតិ សតិខុស, ការរលឹកខុស (
ព. ផ្ទ. សម្មាសតិ) ។ មិច្ឆាសមាធិ សមាធិខុស (
ព. ផ្ទ. សម្មាសមាធិ) ។ មិច្ឆាអាជីព, អាជីវៈ , –អាជីវោ (ដូចគ្នានឹង មិច្ឆាជីព ដែរ) ។ល។
Chuon Nath